Bilateral Handel skal øges!

Bilateral Handel skal øges!

Dansk, Pakistansk virksomheder er enige om at øge den bilaterale handel
Nyheder Desk Lørdag, 12 oktober, 2013
KARACHI: Danske virksomheder og deres pakistanske partnere mødtes fredag ​​for at drøfte, hvordan man yderligere øge handelen mellem Pakistan og Danmark.
Mødet blev ledet af den nye danske ambassadør i Pakistan Jesper Møller Sørensen.
Ambassadør Sorensen sagde Pakistan har stort potentiale for danske virksomheder. Pakistan står over for udfordringer i nogle af de områder, hvor danske virksomheder har stærke lastrum, ligesom vedvarende energi, energieffektivitet, sundhedspleje løsninger og fødevarer og landbrugsindustrien.
“Vi ønsker at arbejde tæt sammen med de virksomheder, der allerede gør en god forretning i Pakistan, da de er rollemodeller for andre danske virksomheder. Senere på året vil vi også åbne en kommerciel sektion på ambassaden for at bistå flere danske virksomheder. Det er også klart, at nogle danske virksomheder er tilbageholdende omkring Pakistan, “sagde han. 
Han tilføjede at de [Dansk] er bekymret for sikkerheden, energimangel og ender i retstvister. Hvis nogle af disse bekymringer er afhjælpes, vil endnu flere danske virksomheder kommer her.
Tale på mødet, Rana Azfar Zafar, leder af Novo Nordisks Pakistan – sagde millioner af pakistanere lider af sukkersyge og ikke får – en global leder inden for diabetesprodukter den rette pleje.
Bevidsthed om sundhedsrisici, livsstil sygdomme og diabetes i Pakistan er stadig begrænset. Novo Nordisk ser et stort potentiale i Pakistan, siger, og med en befolkning på næsten 200 millioner mennesker forventes at stige til 275 mio omkring i 2050, bør Pakistan også være en meget potentielt marked for andre danske virksomheder.
Den danske legetøj mærke Lego – der startede sin operation i Pakistan gennem sin forhandler
Marketing Plus med en blød lancering af sin hjemmeside www.IKnowMyToys.com sidste år – lancerede sin første Flagship Store i Lego tidligere på året i Karachi. Det er sat til at udvide sine operationer yderligere til andre større byer. 
Bilal Saleem, administrerende direktør for Marketing Plus, udtalte: “næsten 35 procent af befolkningen er under 14 år, og vækstraten forventes at forblive høj i mange år. ” 
“Som søger vi at udvide vores aktiviteter i Pakistan, ønsker vi også at yde vores bidrag til at øge uddannelsesniveauet ved at oprette institutter over hele landet for at øge kreativiteten blandt de pakistanske unge gennem brug af geniale produkter af Lego, “sagde han.
“Der er helt sikkert mange udfordringer i Pakistan, men sikkert flere muligheder. Overraskende er Pakistan tilbyder en velfungerende, gennemsigtige og prisen konkurrencedygtig infrastruktur, hvilket skaber en pålidelig forsyningskæde,” siger Morten Jensen, country leder af AP Møller -Mærsk -. verdens største containerskib operatøren og forsyningsskib operatør 
“Desuden, med mere end 20 millioner mennesker, Karachi er en af verdens største byer med et hastigt voksende middelklasse, der fører til et stort potentiale for Maersk Line og andre Danske virksomheder, “sagde han. 
“Den nye pakistanske regering er business venlige, og det har sikret et lån fra IMF, der vil gøre det muligt for andre internationale aktører til at investere i Pakistan. I de kommende år forventer vi store investeringer i infrastruktur og energi-projekter, som vil gavne virksomheder som vores. Jeg har ingen tvivl om, at Pakistan har et stort potentiale for andre danske virksomheder så godt, “sagde Ihtsham Qureshi, administrerende direktør for Falcon Engineering Services, der giver tekniske ressourcer i Pakistan. 
Direktør Manolo Gelato Shahid Arif sagde, “De første fem måneder er overskredet alle vores forventninger. Ligesom i København, mange borgere i Islamabad ønsker også høj kvalitet is. Vi ser nu at åbne flere forretninger i Pakistan. Vi ser også på import af andre høj kvalitet danske fødevarer. “Manolo Gelato nylig åbnede sin første isbutik i Islamabad.

Leave a Reply