Kommercielle muligheder i Pakistan – Seminar i udenrigsministeriet i København 11. december 2013.

Kommercielle muligheder i Pakistan – Seminar i udenrigsministeriet i København 11. december 2013.

Pakistan oplever en markant økonomisk vækst med udsigt til interessante muligheder for danske virksomheder. Udenrigstjenesten inviterede til seminar om forretningsmuligheder i Pakistan, onsdag den 11. dec. 2013.

Der var 85 deltagere i seminaret, som afholdtes med stor succes.Pakistan er med sin ca. 200 mio. store befolkning på vej til at blive en stor økonomi og et stort marked i de kommende årtier. Den økonomiske vækst var i 2012 på fire procent, og åbner dermed muligheder for øget samhandel med omverdenen, og dermed også med danske virksomheder.Fokus vil være på energi, vand og miljø, hvor Pakistan har meget store behov, og hvor den nyvalgte regering netop har sat sig for at invitere alle gode kræfter indenfor. Hverken den Pakistanske ambassade i Danmark eller den Danske ambassade i Islamabad har tidligere gjort noget for at lette forbindelserne mellem pakistanske og danske virksomheder, eller for at undersøge mulighederne for at investere i Pakistan, og lade pakistanske forretningsfolk komme til Danmark, for at undersøge markedet for pakistanske produkter. Men den nye danske ambassadør i Islamabad, Jesper Møller Sørensen har ændret situationen dramatisk. Jesper Møller Sørensen, fortalte om den økonomiske udvikling, og om markedsmulighederne i Pakistan.

Siden han tiltrådte i august 2013, har han været en af ​​de mest synlige ambassadører i Pakistan. Han har besøgt industrielle byer, mødt virksomheder, talt med journalister, været i dialog med politikere, indbydende ngo’er og har været meget taknemmelig for det pakistanske folk, og for landet. Den danske ambassade har hyret en lokal kommerciel rådgiver, til at hjælpe dem der ønsker, at starte projekter i Pakistan.

Der var en udbredt enighed om, at Pakistan – på trods af de udfordringer landet står over for, har et stort potentiale, og at danske virksomheder har meget at tilbyde Pakistan. Ambassadøren informerede deltagerne om arbejdet i den nye kommercielle sektion på ambassaden. Han opfordrede også deltagerne til at arbejde for konkrete forretningsmuligheder ved at bruge deres sprogkundskaber, kultur, deres viden om Pakistan og deres personlige forbindelser.

I sine indledende bemærkninger, talte Jesper Møller Sørensen meget varmt for Pakistan ved at citere Goldman Sachs, som var inkluderet Pakistan i ” Next 11″ nye økonomiske magter efter BRIK-landene. Han understregede, at et konstruktivt engagement er forpligtet til at udnytte det potentiale, der findes i landet for dansk eksport, virksomhedsprojekter – store og små -through langsigtet planlægning.

Ambassadør Sørensen mindede deltagerne om, at Pakistan med sin massive befolkning på 200 mio., som forventes at blive 350 mio., i 2050, er et lukrativt sted at investere. Det har en stor middelklasse på næsten 40 millioner med købekraft, veluddannede unge og sult efter kvalitetsprodukter. Han roste også erhvervslivet, orienterede om den ny regering, som er åben for store og små investeringer fra udlandet i energi, fødevarer, vand, sundhed, medicin, landbrug samt teknologisk ”know how”. ”Ambassadøren mindede også alle om de udfordringer, som Pakistan står over for, især med hensyn til sikkerhed. Han var overbevist om, at hvis sikkerhedssituationen skal forbedres, vil flere danske virksomheder også beslutte at investere i Pakistan. Han rådede danske virksomheder til at kigge efter pålidelige pakistanske partnere, og han tilbød at den danske ambassade kunne bidrage til denne proces. ” Alt i alt, var ambassadør Sørensen, på trods af alle de barrierer og udfordringer der er i landet, optimistisk i sin vurdering. Udover ambassadør J. M. Sørensen, deltog Rasmus Abildgaard Kristensen, kontorchef for analyseenheden i Eksportrådet, og Ib Albertsen, senior investment manager for det danske udenrigsministeriums Investeringsfond for udviklingslande (IFU). Han forklarede om mulighederne for at starte virksomhed i Pakistan med hjælp af lånefinansiering fra IFU.  Shahid Zafar Mian, business developer fra FLS talte om sine personlige erfaringer – gode og dårlige – i forbindelse med FLS i Pakistan. Shahid Arif ejer af Monolo Gelato Is fabrik, talte om hans positive erfaring med at oprette virksomhed i Islamabad, om unge forretningsfolk fra dansk / pakistanske samfund i Danmark. Han har mange positive erfaringer med sin forretning i Pakistan, og har planer om at åbne flere butikker i hele landet. Han ser den store middelklasse på næsten 40 mio. som sin målgruppe. De har købekraft, er veluddannede unge og sulter efter kvalitetsprodukter.

u1_SEMINAR7-300x196DSC_7711-300x200

Leave a Reply